Timelapse film – ett kraftfullt verktyg i din marknadsföringsverktugslåda
Du känner igen dem från naturprogram där du ser växter skjuta upp från marken och stjärnor eller kometer fara över himlen i rasande fart. Och med en kombination av drönarinspelningar och timelapse-filmer kan du skapa en extraordinär wow-effekt i din marknadsföring av byggprojekt.
Timelapse filmer har en dragande effekt på oss, och det kan du dra nytta av som företag om du har en långvarig process som du vill visa upp på kort tid.
Det kan vara ett byggprojekt som sträcker sig över ett och ett halvt år, men som du med en timelapse-film kan visa upp på bara ett och ett halvt minut.
Varför skal du använda timelapse film?
Generellt sett bör du använda timelapse-filmer eftersom de, med sin höga hastighet, skapar en wow-effekt som fångar tittarnas uppmärksamhet. En viktig komponent inom marknadsföring, måste man säga!
Om du dessutom inkluderar drönarinspelningar av det färdiga projektet i filmen kan du vara säker på att den kommer att vara populär hos din målgrupp.
Men låt oss vara ärliga: timelapse-filmer är inte nödvändigtvis för alla.
De är mest relevanta för dig som vill
- Visa at du kan hantera stora projekt
- Visa instalaltionen av dina maskiner och utrustning
- Visa din produkt i test
- Hålla intresset uppe för ett byggprojekt i din marknadsföring
Kan jeg skapa min egen timelapse film?
Det kan du faktisk göra. Men det är krångligt, och därför rekommenderar vi det naturligtvis inte. För om något går fel under processen kan det inte enkelt göras om, som med många andra typer av filmer. Särskilt inte när det handlar om byggprojekt som behöver dokumenteras och marknadsföras.
Om du ändå vill experimentera med det kan du till exempel använda en vanlig GoPro kamera och på så sätt få några bra inspelningar som du senare kan redigera till en timelapse.
Den metoden har vi själva provat på SIGNA. Men vi insåg ganska snabbt att nackdelarna med att använda en GoPro är att:
- Det endast kan hålla ström under en kort tid
- Det sitter inte fast ordentligt om du behöver spela in under lång tid
- Du måste hela tiden hålla koll på om det spelar in
- Kvaliteten varierar
- Det är besvärligt att göra backup av kameran
Så även om en GoPro kan fungera bra för små hobbyprojekt blir resultatet mycket bättre om du har en kamera som är specialiserad för ändamålet.
På SIGNA använder vi till exempel en kamera som drivs av solceller, så vi slipper ha en strömkälla tillgänglig.
Vad kostar en timelapse film?
Priset beror mycket på projektets längd och typen av film du vill ha. Till exempel kan du hos oss få 6 månaders inspelning med en kamera för 37 500 SEK. Du kan hitta mer information om priser på vår produktsida om timelapse.
Eksempel på företag som har använt timelapse
Vi har pratat en del om att timelapse är fängslande och skapar en oförglömlig wow-effekt. Nu är det dags att visa att det faktiskt stämmer. Därför får du här två exempel på filmer vi har gjort för andra företag:
INNOVATER, som hanterar fastighetsutvecklingsprojekt, har fått en timelapse-video gjord för projektet Bygården i Tingbjerg, som bland annat består av 35 familjebostäder och en ny LIDL. Precis som många av våra andra kunder har vi valt att avsluta filmen med droneinspelningar för att visa resultaten av byggprocessen.
H+H Koncernen, som producerar lättbetong, har också fått en timelapse-film gjord för att visa hur enkelt och snabbt man kan använda deras nya produkt H+H Termoblocket för att bygga välisolerade och miljövänliga hus.
Timelapse-filmer kan också användas för att visa installationen av avancerade maskiner och utrustning. Här ser du till exempel Riantics Körber A/S, som dagligen utvecklar automatiserade lösningar för intern logistik, installera en lagerrobot på Kiviks Musteris anläggning på Österlen i Sverige.
Du kan också använda timelapse-filmer för att visa din produkt i test. Moland Byggvaror visar till exempel här att installationen av deras produkt är 38 % snabbare än konkurrentens. En viktig dokumentationspunkt i deras marknadsföringsinsatser.